Den 1. april trådte en ændring til Færdselsloven i kraft, som medfører mulighed for at forbyde selve den fysiske udførelse af konstruktive ændringer på køretøjer, f.eks. tuning. Det vil fortsat være tilladt at foretage konstruktive ændringer på et køretøj, så længe køretøjet opfylder reglerne.
Den 1. april trådte en ændring til Færdselsloven i kraft. Den medfører, at der nu er lovhjemmel til at forbyde udførelse af konstruktionsmæssige ændringer på køretøjer. Tidligere har der kun været mulighed for at forbyde salg af dele, der ikke opfylder relevante krav. Nu skal der også være mulighed for at forbyde selve den fysiske udførelse af konstruktive ændringer.
Efter lovændringen har der de seneste uger været debat om, at de nye regler ville medføre, at man ikke længere kan sætte en ny motor i sin bil eller ikke lovligt kan anvende uoriginale reservedele. Dette er dog ikke tilfældet.
Det vil fortsat være tilladt at foretage konstruktive ændringer på et køretøj, så længe køretøjet opfylder reglerne. Ligeledes vil det fortsat være lovligt at foretage ombygninger af køretøjer eller anvende uoriginale reservedele.
Ændringen i Færdselsloven giver alene en hjemmel til at fastsætte bestemmelser om forbud. De nye regler er endnu ikke udstedt. Når de kommer, vil de alene indeholde forbud mod at udføre ændringer på et køretøj, der gør køretøjet ulovligt; det vil sige, at det ikke længere opfylder de gældende bestemmelser om indretning og udstyr.
Formålet med lovændringen er, at det f.eks. kan gøres strafbart at foretage tuning af knallerter eller chiptuning af biler. Ligeledes kan det gøres ulovligt at ændre hastighedsbegrænsere på lastbiler eller fjerne katalysator eller partikelfilter fra udstødningssystemet.
Det betyder, at både ejer, bruger, sælger, markedsfører og den, der udfører konstruktive ændringer, har ansvaret for at ændringen lever op til gældende krav om indretning, udstyr og tilbehør. Dermed styrkes færdselssikkerheden.
Kilde: Trafikstyrelsen